Menu+

Kwaliteitskeurmerk

Kwaliteitskeurmerk voor Woningbouwvereniging St. Willibrordus

April 2019 – Directeur Wil van Dam van Woningbouwvereniging St. Willibrordus ontving op 2 april 2019 het KWH-Huurlabel. Een gerenommeerd kwaliteitskeurmerk voor de corporatiesector. “Deze corporatie doet het hartstikke goed”, zegt Antoinette van der Linden, adjunct-directeur van KWH. “Gemiddeld geven de klanten in 2018 een 8 voor de dienstverlening.”

Landelijk laten 140 corporaties hun klanttevredenheid meten door KWH. Hoe is het contact met uw corporatie? Hoe tevreden bent u over de informatie die u ontvangt? Welk cijfer geeft u voor de uitvoering van reparaties of onderhoud? Sinds januari 2018 legt het onderzoeksbureau KWH dergelijke vragen maandelijks voor aan een groep huurders van St. Willibrordus. De uitkomsten kunnen gemakkelijk vergeleken worden met het gemiddelde van de andere corporaties.

Keurmerk

“Om in aanmerking te komen voor het KWH-Huurlabel, dient een corporatie aan verschillende voorwaarden te voldoen”, legt Van der Linden uit. “Voor ieder onderdeel waar we op onderzoeken, moet er minimaal een gemiddelde 7,0 gescoord zijn. Daarnaast kijken we sinds 2018 ook naar het percentage tevreden huurders. Per onderdeel moet minimaal 85 procent tevreden zijn. Bij St. Willibrordus is dit over heel 2018 op alle onderdelen ruimschoots het geval.”
Als voorbeeld licht Van der Linden het onderdeel ‘reparaties’ eruit. “Voor huurders is dit een heel belangrijk onderdeel. Als we landelijk kijken, dan scoort St. Willibrordus op plaats 23 van de 140 corporaties. Huurders geven een gemiddelde 8 voor dit onderdeel en 95 procent is er tevreden over. Ook op het onderdeel ‘nieuwe woning’ steekt deze corporatie er duidelijk bovenuit. Landelijk staat St. Willibrordus op plaats 2 van de 140. Nieuwe huurders geven een gemiddelde 8.3 en 97 procent is tevreden. Voor de algemene dienstverlening scoort St. Willibrordus een 7,6 en een tevredenheid van 87 procent. Voor planmatig onderhoud scoort deze corporatie een 8.2 en een tevredenheid van 98 procent. Ook vertrekkende huurders zijn positief. Zij geven de corporatie een 7,9 en zijn in 93 procent van de gevallen tevreden.”

Mens centraal

“Voor ons is de erkenning de kers op de slagroomtaart”, zegt directeur Wil van Dam van St. Willibrordus. “Het is een mooi compliment dat we dit keurmerk krijgen in ons jubileumjaar. Al 100 jaar staat de mens centraal bij onze corporatie. Dat onze klanten zulke hoge scores geven voor onze dienstverlening en dat de tevredenheid zo hoog is, bewijst dat wij nog steeds op de goede weg zijn. Wij gaan verder op de ingeslagen weg!”